Web 2.0

Web 2.0 verwijst naar de tweede fase van het internet; de fase waarin nu ook de gebruikers informatie kunnen publiceren en delen op het web. Sinds het begin van deze eeuw is internet niet langer uitsluitend eenrichtingsverkeer, zoals in de jaren daarvoor. Tegenwoordig is vrijwel iedereen actief op social media: WhatsApp, Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube, Snapchat, Instagram, Pinterest…

Maar Web 2.0 omvat nog zoveel meer!

Wanneer leerkrachten Web 2.0 tools in de klas halen, dienen nieuwe, vaak motiverende, werkvormen zich aan. Enkele overwegingen:

  • Web 2.0 sluit naadloos aan bij de dagelijkse bezigheden van de leerlingen.
  • Opdrachten kunnen heel gepersonaliseerd worden aangeboden.
  • Opdrachten worden niet uitsluitend voor de leerkracht gemaakt maar ook voor medeleerlingen. De Web 2.0-opdrachten worden namelijk gepubliceerd op het net en zijn door medeleerlingen van feedback voorzien.
  • Dergelijke opdrachten nodigen uit tot heel authentieke communicatie.
  • Verschillende Web 2.0-toepassingen appelleren aan verschillende vaardigheden: lezen, spreken, luisteren, schrijven.
  • Opdrachten kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk gemaakt worden.
  • Afstandsonderwijs wordt meer laagdrempelig.
  • Externe deskundigen kunnen eenvoudig ‘in de klas’ gehaald worden.

Dus ook voor het onderwijs hebben de nieuwe media en de nieuwe technologieën veel te bieden. Social-medianetwerken worden gebruikt om te communiceren met collega’s, leerlingen, ouders en andere stakeholders. PR was nooit zo eenvoudig en effectief als nu. Maar er zijn valkuilen…

De zogenaamde web 2.0-tools zijn online toepassingen die je kunt gebruiken zonder dat daarvoor software hoeft te worden gedownload en geïnstalleerd. Voor mobiele devices zijn er handige apps. Er zitten juweeltjes tussen! Toepassingen die het onderwijsleerproces verrijken, attractiever en effectiever maken.

Voor schoolteams, maar ook voor individuele leerkrachten en ICT-coördinatoren, verzorgen we met veel plezier oriëntatie- en inspiratiesessies rondom het gebruik van social media en webtools. Vanzelfsprekend komen dan ook 21st century skills ter sprake en nieuwe organisatievormen als Flipping the Classroom.